Achillespeesklachten en hoe er vanaf te komen

Achillespeesklachten

Heb je al een tijdje achillespeesklachten? Deze zit net tegen je bot aan, net iets boven je hak. Je kunt er last van hebben of juist krijgen tijdens het sporten. Achillespeesklachten zijn vaak het gevolg van overbelasting, bijvoorbeeld na het hardlopen of sporten in het algemeen. Als je hier last van krijgt, dien je eigenlijk een tijdje rust te nemen. Ook kun je je achillespees preventief ondersteunen met inlegzooltjes, zodat er minder druk op de pees komt te staan.\r\nlogo_footlogics-web\r\nDe symptomen\r\nAchillespeesklachten kun je zelf gemakkelijk achterhalen, je hebt er namelijk tijdens het lopen last van en kunt de plek daardoor zelf aanwijzen. Je kunt last krijgen van de achillespees zelf, waarbij het gebied langs de hiel geïrriteerd raakt. De hiel zit onder aan de achterkant van je hak. Maar het is ook goed mogelijk dat je pijntjes hebt in het omliggende gebied van de achillespees, waardoor je zelf niet zo snel aan de achillespees denkt.\r\n\r\nIntensief sporten\r\nDe achillespeesklachten komen vaak voor bij personen die intensief sporten, vooral hardlopers. Door de constante voetbewegingen tijdens het hardlopen krijg je een onnatuurlijke druk op je achillespees. Dit zorgt ervoor dat de pees op den duur overbelast raakt. Neem de symptomen serieus, want je achillespees kan ook scheuren en dan ben je verder van huis.\r\n\r\nWat te doen?\r\nAls je achillespeesklachten hebt, gun jezelf dan wat rust door een training over te slaan. Daarnaast kun je ook inlegzooltjes in je schoenen leggen die de achillespees ondersteunen tijdens het lopen.